Inbjudan till webbinarium den 21 november 2023 med Lena Treschow Torell 

En presentation som genomförs digitalt av professor Lena Treschow Torell, tidigare bl.a. Vd Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Forskningsdirektör vid JRC (EU, Bryssel).

Genom mitt arbete har jag haft förmånen att leva i tre ganska olika världar: akademin, politiken och näringslivet. I samtliga har jag haft ledande positioner  och arbetssättet har varit olika beroende av olika villkor. I vårt seminarium tänkte jag berätta lite om hur jag uppfattar och hanterar ledarskap i dessa världar, likheter och olikheter.

Drivkrafterna är naturligtvis  olika i dessa miljöer liksom målbilden och visionen. Men det är min starka uppfattning att det övergripande målet för samtliga är en bättre värld. En värld som fritt odlar och utvecklar idéer och värnar om tankens frihet (akademin), om ekonomisk styrka, ny teknik och förändringsmöjligheter (näringslivet) och om att samla allas våra krafter för att skapa trygghet, välfärd och möjligheter till utveckling (politiken).

Som världen ser ut idag kan man förstås ifrågasätta om vi lyckas förbättra världen. Hur ska det gå till? Vilka krav ska  vi ställa  på våra ledare? Och hur ska vi agera som ledare? Jag ser fram emot att diskutera dessa frågor med er.

Lena Treschow Torell. fil dr i fysik, Göteborgs universitet, professor i Fysik, Uppsala universitet; professor i i Materialfysik, Chalmers; vicerektor Chalmers, forskningsdirektör EU (Bryssel); Vd IVA.

Styrelseuppdrag; Investor, Ericsson, Micronic, Gambro, SKF, ÅF, Chalmers Stiftelse, Regeringens globaliseringsråd Ordf; EURO-Case (EUs samtliga Ingenjörsakademier), Mistra (Miljöstrategiska forskningsstiftelsen), Chalmers AB. Innehar Hans Majestäts Konungens medalj i Serafimerordens band.

Webbinariet äger rum: tisdagen den 21 november 2023 kl. 17.15.

Anmälan till webbinariet sker till Folke Hjalmers<folke.hjalmers@chalmersindustriteknik.se>

senast den 16 november  2023 varefter en länk kommer att skickas ut.

Hoppas många deltar!

Staffan Sjödin

Ordförande i Forum för tekniska fysiker